Dissertações de Mestrado em Psicologia
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- ItemDreaming about the Pandemic: a content analysis of COVID-19-related dreams during the outbreak in Portugal(ISMT, 2023) Becker, Joana Proença; Vicente, Henrique (Orientador)The COVID-19 pandemic has affected the mental health of people around the world, altering sleep patterns and dream experiences. Since dream content is associated with waking-life experiences, one would expect pandemic-related concerns to pervade dreams. This study aimed to explore the content of dreams associated with the pandemic and to assess if specific pandemic experiences and concerns, perceived impact of the event, and sociodemographic characteristics influenced dream content. The survey questionnaire included questions on pandemic-related experiences, perceived impact on personal, social, and professional life, sleep patterns, and dream experiences. A thematic analysis was performed to codify participants’ dream contents. Chi-square tests addressed possible relations between dream content and pandemic-related experiences. The most frequent dream themes were sickness, death, inefficiency, and work-related concerns. Being a health professional was associated with inefficiency and work-related concerns themes. Inefficiency dreams were also associated with the death of loved ones and with impairments in social life. There was a strong association between the pandemic impact on employment and the being chased theme. Data supports the notion that dreams reflect waking-life anxieties and concerns, which can be a way of understanding them and looking for possible solutions. Investigating the factors that may influence dream content can contribute to developing prevention strategies and therapeutic interventions in different healthcare settings.
- ItemPró-sociabilidade e Indicadores de Saúde Mental na Adolescência: validação da Prosocialness Scale(ISMT, 2023) Gouveia, Ana Catarina Teles França; Cunha, Marina (Orientadora)Objetivo: Validar a Prosocialness Scale (PS) para a população Portuguesa de adolescentes. Pretendeu-se analisar a estrutura fatorial da escala, a invariância do modelo entre géneros, a fidedignidade e a sua associação com variáveis sociodemográficas e outras de interesse. Método: A amostra englobou 454 adolescentes com idades compreendidas entre os 13 e os 17 anos (M = 14.96, DP = 1.11) e uma média de 9.56 anos de escolaridade (DP = 1.12). Os participantes preencheram um protoloco formado pela PS e um conjunto de medidas de autorresposta que avaliaram a flexibilidade psicológica (PsyFlex-A), estados emocionais negativos (DASS-21), saúde mental (MHC-SF) e comportamentos pró-sociais (SDQ). Uma subamostra composta por 75 participantes completou a PS 4 semanas após a primeira administração para efeitos de análise da fidedignidade temporal. Resultados: A PS apresentou uma estrutura bifatorial, existindo assim um fator latente (pró-sociabilidade) e dois fatores específicos (ações pró-sociais e sentimentos pró-sociais). Após análise, a PS revelou uma consistência interna e uma fidedignidade teste-reteste adequadas. Mostrou associações positivas com a flexibilidade psicológica e saúde mental, e ainda uma associação negativa com os estados afetivos negativos (ansiedade e depressão). A idade não apresentou correlação com os valores da PS, enquanto a variável escolaridade mostrou uma associação fraca. Foram encontradas diferenças significativas de género, constatando valores mais elevados de comportamentos pró-sociais nas raparigas do que nos rapazes. Conclusão: A PS revelou ser um instrumento válido e fidedigno para avaliar os comportamentos pró-sociais em adolescentes na população Portuguesa. Destaca-se o seu contributo em contexto educativo e clínico, enquanto instrumento de rastreio, podendo contribuir para possíveis intervenções que visam promover os comportamentos pró-sociais nos adolescentes. | Objective: Validation of the Prosocialness Scale (PS) for the Portuguese population of adolescents. It was intended to analyze the factorial structure of the scale, the invariance of the model between genders, the reliability and the association with sociodemographic variables and other variables of interest. Method: The sample comprised 454 adolescents, aged between 13 and 17 years (M = 14.96, DP = 1.11) and an average of 9.56 years of schooling (DP = 1.12). Participants completed a protocol formed by PS and a set of self-report measures that assessed psychological flexibility (PsyFlex-A), negative emotional states (DASS-21), mental health (MHC-SF) and prosociality (SDQ). A subsample of 75 participants completed PS four weeks after the first administration for purposes of temporal reliability analysis. Results: The PS presented a bifactorial structure, thus existing a latent factor (prosociality) and two specific factors (prosocial actions and prosocial feelings). Upon analysis, the PS revealed adequate internal consistency and test-retest reliability. It showed positive associations with psychological flexibility and mental health, and a negative association with negative affective states (anxiety and depression). Age did not correlate with PS values, while the education variable showed a weak association. Significant gender differences were found, with higher values of prosocial behavior in girls than in boys. Conclusion: The PS proved to be a valid and reliable instrument to assess prosocial behaviors in adolescents in the Portuguese population. Stands out the contribution in an educational and clinical context, as a screening instrument, and may contribute to possible interventions aimed at promoting prosocial behavior in adolescents.
- ItemAvaliação do Impacto da Aplicação do MindUp em Crianças do 2º Ciclo do Ensino Básico(ISMT, 2024) Marques, Ana Beatriz Neves; Cunha, Marina (Orientadora)Introdução: A infância é repleta de desafios emocionais, sociais e psicológicos que podem afetar o bem-estar e o desempenho académico das crianças. Para mitigar esses impactos, foram desenvolvidos programas de intervenção socioemocional, como o MindUp. Objetivos: Analisar a receção do programa MindUp, por parte das crianças, e a perceção da sua utilidade, bem como o impacto na promoção do bem-estar psicológico, afetos, autoestima, flexibilidade psicológica e comportamentos pró-sociais. Paralelamente, pretendeu-se avaliar a perceção dos encarregados de educação sobre a possível mudança do comportamento dos seus filhos. Métodos: A amostra final incluiu 138 jovens, (69 do sexo feminino e 69 do sexo masculino) com idades compreendidas entre os 10 e os 13 anos, a frequentarem o 5º e o 6º ano de escolaridade. Os participantes preencheram, pré e pós intervenção, questionários de autorresposta que avaliaram o bem-estar subjetivo (MHC-SF), a autoestima (RSES), a flexibilidade psicológica (PsyFlex-A), os afetos (PANAS-C10) e os comportamentos pró-sociais (PS-A). Adicionalmente, completaram um conjunto de questões destinadas a avaliar o acolhimento do programa, a sua estrutura, utilidade, praticidade e eficácia preliminar. Os encarregados de educação (N =33) preencheram nos dois momentos o questionário para avaliar as capacidades e dificuldades dos filhos (SDQ-P). Resultados: As crianças avaliaram de forma positiva o MindUp, fornecendo indicadores positivos em relação à receção, avaliação da estrutura e conteúdos do programa e utilidade do mesmo. Em relação à eficácia preliminar, no final do programa, não foram evidenciadas diferenças estatisticamente significativas na maioria das variáveis. Foram exceção o bem-estar subjetivo (índice global e fatores de bem-estar emocional e bem estar social) nos quais, contrariamente ao esperado, as crianças apresentaram valores mais baixos na pós-intervenção. A avaliação dos pais revelou uma diminuição significativa na perceção dos problemas de comportamento dos filhos após a implementação do programa. Conclusão: Os resultados sugerem um acolhimento favorável, destacando a adequação do conteúdo, distribuição, interesse e utilidade do MindUp. No entanto, não foram encontradas mudanças esperadas nas variáveis analisadas. Torna-se essencial continuar a investigação, desenvolvendo instrumentos de avaliação mais ajustados a estas idades e diligenciando ligeiros ajustes ao programa de acordo com as necessidades específicas das crianças e dos contextos escolares. | Introduction: Childhood is full of emotional, social and psychological challenges that can affect children's well-being and academic performance. Socio-emotional intervention programmes such as MindUp have been developed to mitigate these impacts. Objectives: To analyse the children's reception of MindUp and their perception of its usefulness, as well as its impact on promoting psychological well-being, affect, self-esteem, psychological flexibility and pro-social behaviour. At the same time, we wanted to assess the parents' perception of the possible change in their children's behaviour. Methods: The final sample included 138 young people (69 females and 69 males) aged between 10 and 13, attending 5th and 6th grade. Before and after the intervention, the participants completed self-reported questionnaires assessing subjective well-being (MHC-SF), self-esteem (RSES), psychological flexibility (PsyFlex-A), affect (PANAS-C10) and pro-social behaviour (PS-A). In addition, they completed a set of questions designed to assess the reception of the programme, its structure, usefulness, practicality and preliminary effectiveness. Parents (N =33) filled in the questionnaire to assess their children's abilities and difficulties (SDQ-P) at both times. Results: The children gave MindUp a positive evaluation, providing positive indicators in terms of reception, evaluation of the structure and content of the programme and its usefulness. Regarding the preliminary effectiveness at the end of the programme, there were no statistically significant differences in most of the variables. The exception was subjective wellbeing (global index and factors of emotional wellbeing and social wellbeing) in which, contrary to expectations, the children showed lower values post intervention. After the programme was implemented, the parents' assessment revealed a significant decrease in their perception of their children's behavioural problems. Conclusion: The results suggest a favourable reception, highlighting the adequacy of the content, distribution, interest and usefulness of the MindUp programme. However, no expected changes were found concerning the variables analysed. It is essential to continue with the research, develop assessment tools that are more suited to these ages, and make slight adjustments to the programme according to the specific needs of the children and school contexts.
- ItemCapacidade Reflexiva e Estilo de Vinculação num Jovem Adulto com Conduta Aditiva: estudo de caso terapêutico(ISMT, 2023) Bidoia, Withillady Neves de Oliveira; Farate, Carlos (Orientador)Contexto: Este estudo de processo terapêutico avalia qual o impacto que a psicoterapia psicodinâmica, mesmo de curta duração, pode exercer na melhoria da capacidade reflexiva e da perceção da vinculação num paciente com diagnóstico de perturbação de dependência seguido em ambulatório num centro de tratamento especializado. Objetivo: O objetivo deste estudo é duplo: estabelecer a importância psicodinâmica do défice de capacidade reflexiva e de uma vinculação insegura, que habitualmente a precede, no sofrimento clínico de um paciente com perturbação aditiva; identificar a influência da psicoterapia psicodinâmica individual, mesmo de curta duração, para mobilizar mudanças na perceção da vinculação e na capacidade de mentalização, com reflexos favoráveis na regulação emocional, tímica e comportamental do sujeito em tratamento especializado. Metodologia: Trata-se de um estudo de caso simples de um jovem adulto do sexo masculino em tratamento por dependência de substâncias psicoativas num centro de tratamento especializado. Para o estudo foram utilizados as escalas Reflective Functioning Questionnaire (RFQ-8), Escala de Vinculação do Adulto (AAS-R - Adult Attachment Scale-R) e o teste projetivo de Rorschach. A avaliação clínica e projetivo foi realizada antes do início da psicoterapia e após o final da intervenção terapêutica de curta duração, a fim de captar as mudanças nas variáveis entre o início e o final do tratamento. Resultados: Os nossos resultados destacam a importância da capacidade reflexiva na regulação emocional e no desenvolvimento de relacionamentos interpessoais saudáveis. Após o tratamento, observamos melhorias significativas na capacidade reflexiva, especialmente na subescala (RFQu). Houve também indícios de maior conforto com a proximidade nas relações interpessoais na escala AAS-R. A análise do Rorschach complementou esses achados, revelando alterações nas dimensões afetiva, ideação, imagem de si, processamento, controlo e tolerância ao estresse, bem como em outras variáveis relacionadas com a elaboração cognitiva, tomada de decisão, estabilidade cognitiva, compreensão emocional e adaptação social. Conclusão: Os dados que pudemos recolher e analisar na nossa investigação terapêutica, permitem-nos concluir que a capacidade de mentalização é um fator relevante para a qualidade dos relacionamentos interpessoais, neste caso num sujeito em processo de tratamento da sua toxicodependência. Sem prejuízo da curta duração da psicoterapia psicodinâmica individual, que pode ser considerada uma limitação deste estudo de processo terapêutico, foi possível perceber o impacto da psicoterapia na regulação emocional e do humor, e em particular, na mudança da qualidade da perceção da vinculação, uma variável que, no nosso estudo, está claramente associado à qualidade da capacidade reflexiva do sujeito. | Context: This study of the therapeutic process evaluates the impact that psychodynamic psychotherapy, even of short duration, can have on improving the reflective capacity and the perception of attachment in a patient diagnosed with an addictive disorder followed on an outpatient basis in a specialized treatment center. Objective: The objective of this study is twofold: to establish the psychodynamic importance of the deficit in reflective capacity and an insecure attachment, which usually precede it, in the clinical suffering of a patient with addictive disorder; and to identify the influence of individual psychodynamic psychotherapy, even of short duration, to mobilize changes in the perception of attachment and the capacity for mentalization, with favorable impacts on the emotional, thymic and behavioral regulation of the subject undergoing specialized treatment. Methodology: This is a simple case study of a young adult male undergoing treatment for dependence on psychoactive substances in a specialized treatment center. For the study, the Reflective Functioning Questionnaire (RFQ-8), the Adult Attachment Scale (AAS-R), and the Rorschach projective test were used. The clinical and projective assessments were carried out before the start of psychotherapy and after the end of the short-term therapeutic intervention in order to capture changes in the variables under study between the beginning and the end of the treatment. Results: Our results highlight the importance of reflective capacity in emotional regulation and the development of healthy interpersonal relationships. After treatment, we observed significant improvements in reflective ability, especially in the subscale (RFQu). There was also evidence of greater comfort with closeness in interpersonal relationships on the AAS-R scale. The Rorschach analysis complemented these findings, revealing changes in the affective dimensions of ideation, self-image, processing, control and stress tolerance, constellations as well as in other variables related to cognitive elaboration, decision-making, cognitive stability, emotional understanding, and social adaptation. Conclusion: The data that we were able to collect and analyze in our therapeutic research allows us to conclude that the ability to mentalize is a relevant factor for the quality of interpersonal relationships, in this case in a subject in the process of treating his drug addiction. Regardless of the short duration of the individual psychodynamic psychotherapy, which could be perceived as a limitation in such a therapeutic process study, it has been possible to validate the impact of psychotherapy on emotional and mood regulation, and in particular, on the changing quality of the perception of attachment, a variable that, in our study, is clearly associated with the quality of the subject's reflective capacity.
- ItemImpacto da Cobertura Mediática do Conflito Armado Russo-Ucraniano no Depressão, Ansiedade e Stress na População Residente em Portugal(ISMT, 2023) Nunes, Francisco Almeida; Farate, Carlos (Orientador)Objetivo: O objetivo deste estudo é analisar o impacto psicológico que a exposição mediática à guerra russo-ucraniana com início em 2022 exerce sobre os indivíduos, bystanders, que estão expostos à cobertura mediática intensiva do conflito. O impacto psicológico é avaliado pela avaliação psicométrica das variáveis depressão, ansiedade e stress. Metodologia: Foi utilizado um questionário online constituído por um inquérito sociodemográfico, uma escala através da qual se obteve um índice de exposição mediática e um instrumento de avaliação psicológica conhecido (EADS-21) para avaliar os níveis de depressão, ansiedade e stress. A amostra total do estudo é composta por 703 participantes, maioritariamente do sexo feminino (463 participantes, 65,9% da amostra global), com mais de 18 anos de idade e residentes em Portugal. Resultados: Verificou-se uma correlação estatística significativa entre a variável primária “tempo de exposição mediática” e as variáveis secundárias depressão, ansiedade e stress. Também se verificou uma correlação significativa entre o “índice de exposição mediática” e as mesmas variáveis: ansiedade, depressão e stress. O tamanho do efeito para ambas as correlações estatísticas foi baixo. Como seria de esperar também foi verificada uma correlação positiva entre o “tempo de exposição mediática” e o “índice de exposição mediática”. Conclusões: Este estudo indica que a exposição mediática a conflitos armados, mesmo se geograficamente distantes, tem um efeito não negligenciável a saúde mental dos participantes, áudio espetadores das facetas humanas e materiais mais violentas e sangrentas do conflito armado. Ademais, este trabalho mostra a importância dos estudos clínicos e empíricos sobre o impacto dos fenómenos mediáticos na saúde mental individual e coletiva das populações. | Objective: The objective of this study is to analyze the psychological impact that media exposure to the Russian-Ukrainian war, of 2022, has on individuals and bystanders that are exposed to the intensive media coverage of this conflict. The psychological impact is evaluated through a psychometric evaluation of the variables depression, anxiety and stress. Methodology: An online survey was used, consisting of a sociodemographic inquire, a scale through which a media exposure index was obtained, and a known psychological evaluation instrument (DASS-21) to evaluate the levels of depression, anxiety and stress. The total sample is composed of 703 participants, the majority of the female sex (463 participants, 65,9% of the total sample), more than 18 years old and residing in Portugal. Results: It was verified a statically significant correlation between the primary variable “media exposure time” and the secondary variables depression, anxiety and stress. It was also verified a significant correlation between the “media exposure index” and the same variables: depression, anxiety and stress. The effect size for both statistical correlations was low. As it would be expected, it was also verified a positive correlation between the “media exposure time” and the “media exposure index”. Conclusions: This study indicates that the media exposure to armed conflicts, even if geographically distant, had an undeniable effect on the mental health of participants, audio-spectators of the more violent and bloody human facets of this armed conflicts. Furthermore, this paper shows the importance of clinical and empirical studies concerning the impact of media phenomenon on individual and collective mental health of populations.