Publicações Científicas C e T
URI permanente para esta coleção:
Navegar
Percorrer Publicações Científicas C e T por data de Publicação
A mostrar 1 - 20 de 84
Resultados por página
Opções de ordenação
- ItemMedia e sua viabilização pelo mercado: uma reflexão crítica sobre audiências e públicos(Interacções, 1996) Barata, Maria JoãoEste breve artigo dá conta de algumas reflexões sobre a viabilização financeira de media audiovisuais: televisão e rádio. Tem particularmente em vista projectos orientados por valores não mercantis: valores sociais, culturais ou artísticos. Num primeiro momento, questiona-se criticamente o conceito de ‘audiència’. Num segundo momento, sugere-se que os receptores de media sejam encarados, não como um conjunto de indivíduos atomizados e passivos, mas como públicos com capacidade de acção na viabilização dos projectos mediáticos que lhes interessam. Num primeiro momento colocaremos um conjunto de questões com as quais pretendemos reflectir sobre os limites e deficiências do conceito que está na base do sistema de financiamento de rádio e televisão preponderante nos nossos dias. Isto é, questionaremos criticamente o conceito de "audiências". Num segundo momento sugerimos a necessidade de os "receptores" de media serem encarados, não como um conjunto de indivíduos atomizados e passivos, mas como públicos com capacidade de acção na viabilização dos projectos mediáticos que lhes interessem. A questão da viabilização dos projectos é a da viabilização pelo mercado, pelo que não consideraremos a questão dos financiamentos estatais, com a qual seríamos remetidos para outras problemáticas - do papel do Estado em relação à cultura, da definição de serviço público de televisão ou rádio, etc. (ainda que estas problemáticas estejam em relação com as que aqui colocamos).
- ItemImagem Pública, Marketing e Comunicação Institucional: Uma Abordagem Sociológica de Três Conceitos Empresariais(Interacções, 2002) Barata, Maria JoãoEste artigo propõe uma reflexão sociológica e crítica sobre conceitos/práticas habitualmente tratados no âmbito das ciências empresariais – ‘imagem pública’, ‘marketing’ e ‘comunicação institucional’ – e que dizem respeito à gestão das relações que as organizações mantêm com os seus públicos. A análise desenvolvida questiona as dicotomias convencionais de público/privado, economia/cultura, material/simbólico e empresarial/institucional, procurando compreender como estes campos são transformados através da reflexividade generalizada – cognitiva e estética – das sociedades contemporâneas. A questão central do argumento que se segue é a relação cada vez mais intensa, no cenário actual, entre a gestão de relações económicas e a gestão de relações simbólicas e culturais. A questão de partida é a reconsideração da dualidade entre ciências sociais e ciências empresariais no quadro dos estudos sobre comunicação. Seguidamente, aqueles três conceitos serão pensados, do ponto de vista sociológico:as imagens públicas como representações da sociedade espectadora, o marketing como técnica de gestão do social e, mais especificamente, a comunicação institucional como gestão empresarial dos mercados simbólicos.
- ItemSistemas de classificação musical com redes neuronais(2004) Malheiro, Ricardo; Paiva, Rui Pedro; Mendes, António José; Mendes, Teresa; Cardoso, AmílcarComo resultado da evolução e inovação tecnológicas, a indústria da distribuição electrónica de música tem tido um enorme crescimento. Desta forma, tarefas como a classificação automática de géneros musicais tornam-se um forte motivo para o incremento da investigação na área. O reconhecimento automático de géneros musicais envolve tarefas como a extracção de características das músicas e o desenvolvimento de classificadores que utilizem essas características. Neste estudo pretendeu-se, através de 3 problemas de classificação independentes, classificar peças de música clássica. Foi construído um protótipo para um sistema real de classificação, onde de um conjunto de músicas não catalogadas, foram automaticamente extraídos dez segmentos de seis segundos cada. Cada segmento musical foi classificado individualmente utilizando redes neuronais, tendo sido, para tal, extraídas 40 características por segmento. Cada música foi
- ItemRuth Finnegan. 2002. Communicating: The Multiple Modes of Human Interconnection. Londres: Routledge. 306 pp. ISBN: 0-415- 24118-9.(Interacções, 2004) Barata, Maria JoãoRuth Finnegan, antropóloga inglesa, propõe-se neste livro responder a uma questão muito básica: como é que nós, seres humanos, comunicamos? O seu ponto principal vai ser mostrar a diversidade e multisensorialidade dos modos de comunicação humana...
- ItemClassification of Recorded Classical Music: a methodology and a comparative study(BICS, 2004-08) Malheiro, Ricardo; Paiva, R.; Mendes, A.; Mendes, T.; Cardoso, A.As a result of recent technological innovations, there has been a tremendous growth in the Electronic Music Distribution industry. In this way, tasks such us automatic music genre classification appear as new and exciting research challenges. Automatic music genre recognition involves issues like feature extraction and development of classifiers using the obtained features. As for feature extraction, we use the number of zero crossings, loudness, spectral centroid, bandwidth and uniformity. These features are statistically manipulated, making a total of 40 features. Regarding the task of genre modeling, we train a feedforward neural network (FFNN) with the Levenberg-Marquardt algorithm. A taxonomy of subgenres of classical music is used. We consider three classification problems: in the first one, we aim to discriminate between music for flute, piano and violin; in the second problem, we distinguish choral music from opera; finally, in the third one, we aim to discriminate between all the abovementioned five genres together. We obtained 85% classification accuracy in the three-class problem, 90% in the two-class problem and 76% in the five-class problem. These results are encouraging and show that the presented methodology may be a good starting point for addressing more challenging tasks.
- ItemInteractividade e Jornalismo: novas formas de escrita e de leitura(Revista Interações, 2006) Amaral, InêsAs Comunicações Mediadas por Computador (CMC) e a interacção Humano-Computador (HCI) desenvolvem-se, actualmente, num contexto de mudança e reformulam o tradicional processo de comunicação. A introdução da interactividade na comunicação alterou os modos de produção e de recepção do jornalismo, introduzindo a nova realidade do ciberjornalismo. Este artigo explora o conceito de interactividade, abordando o impacto da Internet no campo do jornalismo e discutindo as características do novo cenário digital. O que está em questão é a análise dos novos modelos de comunicação que resultam da relação entre interactividade e os novos media.
- ItemNetwork flow models for the local access network expansion problem(2007) Corte-Real, Margarida Gouveia, LuísIn the local access network expansion problem we need to expand a given network (with tree topology) due to traffic demand increase. We can expand the network either by increasing the capacity of its edges and/or by installing equipments that concentrate the traffic of several demand points. This problem has received some attention in the literature. Here, we view the problem as an extension of the well-known capacitated minimum spanning tree problem. We adapt two types of flow-based formulations, aggregated and disaggregated formulations and present some valid inequalities to improve the linear programming bounds of the previous formulations. Computational results from a set of tests with 100 and 200 nodes that compare the lower bounds given by the different models, new and old, are reported. Our results demonstrate that the flow-based models are worth trying for these problems.
- ItemA @migração para o Ciberespaço: a Dimensão Social dos Mundos Virtuais(Observatorio (OBS*) Journal, 2008) Amaral, InêsAinda que virtual, o ciberespaço existe e produz efeitos. A proposta deste trabalho passa por analisar os conceitos de mundo virtual, virtualização dos espaços público e privado, identidade online, e compreender de que forma é que estas noções se adaptam às novas condições criadas pelo ciberespaço. Neste sentido, pretende-se compreender como é que os universos virtuais, considerados aqui enquanto espaços intermédios (já que não estão desligados do chamado mundo offline), criam novas formas de sociabilidade e estabelecem novas práticas sociais.
- ItemUsing Information Retrieval Techniques for Keyword and Evaluation Extraction(IADIS International Conference for Information Systems,, 2008-04) Burrows, Christopher; Malheiro, RicardoWith the growth of online businesses, it is necessary for consumers to have easy access to the desired product. This access is usually achieved through search features which associate lists of keywords to the available products or by browsing through the different categories. Using Information Retrieval techniques like indexing and searching, this paper shows how to create wordlists from the collections of documents sold by an online publisher and compare the lists of associated keywords with the indexes so as to evaluate their completion, and if new keywords are obtained, a proposition will be made to be added to the existing lists. This will be particularly useful for the consumers whose access to the documents will be simplified, and to the business itself who will obtain customer satisfaction.
- ItemComunicação a Partir da Complexidade Contingente da Modernidade Segundo a Perspectiva de Niklas Luhmann(Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação / INTERCOM, 2008-07) Menezes, ManuelEste artigo faz parte de uma investigação maior desenvolvida no âmbito do Doutoramento em Ciências da Comunicação. Baseado em pesquisa bibliográfica, procura-se mostrar como o instrumental teórico resultante dos intentos subjacentes à construção de uma teoria geral dos sistemas autopoiéticos e auto-referenciais evidencia uma aproximação sui generis à modernidade, quando a dicotomia indivíduo/sociedade deu lugar à distinção entre sistemas psíquicos e sociais, traduzindo-se estes últimos em comunicação e nada mais do que comunicação. / This paper is part of a developed bigger inquiry in the scope of the Doctorate in Sciences of the Communication. Based in bibliographic research, it is attempted to show as the consequential theoretical instrument of the underlying intentions to the construction of a general theory of the autopoietic and self-referential systems, evidences a peculiar approach to modernity, where the dichotomy individual/society gave place to the distinction between psychic and social systems, expressing this last communication and nothing more than communication.
- ItemA node rooted flow-based model for the local access network expansion problem(2010) Corte-Real, Margarida; Gouveia, LuísIn this paper, we present a new formulation for the local access network expansion problem. Previously, we have shown that this problem can be seen as an extension of the well-known Capacitated Minimum Spanning Tree Problem and have presented and tested two flow-based models. By including additional information on the definition of the variables, we propose a new flow-based model that permits us to use effectively variable eliminations tests as well as coefficient reduction on some of the constraints. We present computational results for instances with up to 500 nodes in order to show the advantages of the new model in comparison with the others.
- ItemRedes Sociais no Twitter: a emergência de uma nova sociabilidade num novo ecossistema de comunicação?(Revista Interações, 2010) Amaral, Inês; Sousa, HelenaO objetivo aqui é analisar um mapa de conversações no serviço de microblogging Twitter através de uma hashtags (palavra-chave) e, por outro lado, desenhar uma rede social baseada em ‘folksonomy’ (‘social tagging’). O objetivo é compreender se o potencial colaborativo da Web se materializa em espaços declarados de participação pública e em rede, compreendendo se os ambientes em rede (baseados na inteligência e ação coletivas) promovem um novo tipo de cidadania e consequente sociabilidade com novas práticas e relações sociais.
- ItemAldo Naouri. 2008. Educar os Filhos: Uma Urgência nos Dias Que Correm(Instituto Superior Miguel Torga, 2011-01) Menezes, ManuelSem resumo disponível.
- ItemMulti-Modal Emotion Music Recognition (MER): a new dataset, methodology and comparative analysis(IADIS, 2011-03) Reis, Francisco; Malheiro, RicardoThere are currently two major trends in what higher education learning is concerned. The first is to respond to an increasingly mobile student population including those that are already working and need to improve their skills. The second is to model new pedagogical theories and practices that can contribute to better learning outcomes. Both try to adapt to a more distributed knowledge vision and to take advantage of how collaborative tools are shaping our work and lives in general. Instead of developing new theories, the Umniversity platform was developed so as to evaluate existing ones. Developed tools were motivated by current thinking about the future of learning and hopefully they will contribute to enable innovative practices helping shape future thinking. Four integration vectors are presented to accomplish this.
- ItemUmniversity Virtual World Platform for Massive Open Online Courses University Platform(VII International Conference on ICT in Education, 2011-05) Reis, Francisco; Malheiro, RicardoAs lifelong learning takes off and simultaneously financing for education is reduced, new educational practices are being explored namely through the use of information and communication technologies. Massive Open Online Courses (MOOC) are a new way to achieve two main goals: 1) reach as many potential students as possible; 2) use few resources, namely in what teachers/facilitators is concerned. To achieve this it must rely on appropriate technology and on a coherent pedagogical framework. Umniversity virtual world platform aims to better support the particular needs of MOOC. Prepared to manage hundreds or even thousands of students at each course, with asynchronous as well with synchronous tools, it is in the dynamics of the course and the motivation/evaluation of such large numbers of participants that Umniversity makes a difference, integrating seamlessly learning analytics for student self improvement and relying on a connectivist pedagogical approach.
- ItemJornalismo de Proximidade em Transição para a Internet(2012) Jerónimo, Pedro; Bastos, HelderQuando a Internet chegou às redações, o jornalismo começou a enfrentar um grande desafio. Embora isso tenha começado em Portugal em 1995, ainda não sabemos muito sobre o que aconteceu nas redações da imprensa regional. Quando? e Como? são algumas perguntas que ainda não sabemos responder. É precisamente esse o objetivo deste estudo. Os primeiros momentos da transição foram encontrados em 1996 e desde então tem havido um subaproveitamento das potencialidades da Internet por parte do jornalismo de proximidade.
- ItemParticipação em Rede: do utilizador ao “consumidor 2.0” e ao “prosumer”(Revista Comunicação e Sociedade, 2012) Amaral, InêsOs media sociais e os sites de rede social têm sido um elemento chave na acção colectiva através da Internet. E introduzem novas características ao conceito de “networking” online: interacção através da acção colectiva e interacção baseada nas práticas sociais promovidas pelas novas ferramentas técnicas. Os sites de partilha de conteúdo e as redes sociais são estruturados para uma sociabilidade centrada nos objectos sociais, que congregam conteúdo e actividade. Mas será que os media sociais alteram a composição dos movimentos colectivos pelas novas possibilidades de consumo, produção e envolvimento na e em rede? Os próprios conceitos de consumo e interacção foram alterados. Neste artigo procuramos explorar as noções de “consumidor 2.0” e “prosumer” e compreender como é que grupos de utilizadores, agregados pelo conteúdo, se podem assumir como sistemas sociais.
- ItemIbero-American Online News Managers' Goals and Handicaps in Managing Social Media(2013) Jerónimo, Pedro; Said-Hung, Elias; Serrano-Tellería, Ana; García-De-Torres, Elvira; Calderín, Mabel; Rost, Alejandro; Arcila-Calderón, Carlos; Yezers'ka, Lyudmyla; Edo Bólos, Concha; Rojano, Miladys; Sánchez-Badillo, JorgeThis article presents the results of a study of social media uses and standards from the perspectives of online newspaper managers in Argentina, Colombia, Peru, Mexico, Venezuela, Spain, and Portugal.1 Interviews with online news managers and a content analysis of journalists’ use of Facebook and Twitter accounts show that cultural, economic, and organizational factors handicap news outlets’ adoption of social media. At the same time, evidence shows that these professionals’ drive and enthusiasm for transitioning to online and using social media have made meaningful changes in the ways news is produced in the Ibero-American region.
- ItemForeign Correspondence from Sub-saharan Africa: an evolving communicational paradign shift(2013) Vicente, Paulo NunoA sizable portion of our everyday knowledge about Sub-Saharan Africa comes from the work of international news reporters. Even though these news actors play a critical role in the communication of the distant Other, frequently criticized for its representational deficits, scholar empirical research on the work of foreign correspondents has been considerably neglected: it is now decades old, it lacks a systematic examination of the on the ground realities of journalism in Africa and of the evolving work of professionals and Pro-Ams supported by networked digital media. This article analyses the evolving professional cultures and newswork of those individuals (micro). It inspects long-term trajectories in international journalism combined with short-term developments based on trans- formations on microelectronics and digitization. We conduct the first recorded Pan-African online survey on the work of international news reporters, collecting answers from 124 participants in 41 countries. These findings are complemented by semi-structured interviews with 43 professionals based in Nairobi, Dakar and Johannesburg. Our findings challenge the narrative of international news report- ing as a dying breed. Instead, they support a nuanced view towards localized conti- nuities and localized ruptures in contemporary post-industrial mediascape: its socio-demographics express a considerably precarious new economy of foreign correspondence – particularly, in the case of freelance workers – while the use of network-based digital media is driving the field towards the rising of a multilayered confederacy of distinct correspondences.
- ItemThe Nairobi Hub: Emerging patterns of how foreign correspondents frame citizen journalists and social media(2013) Vicente, Paulo NunoA sizable portion of our everyday knowledge about sub-Saharan Africa comes from the work of international news reporters on the continent. The profession of foreign correspondent constituted itself around a group of privileged witnesses of history, often immersed in a mythological aura, but the emergence of digital media has established some tension around a destructuration-restructuration of the journalistic field. The rhetoric of the pro-am revolution signifies the end of an era for international journalism due to the rise of citizen journalism. This research assesses how professional international news reporters are repositioning themselves in a transforming communicative environment, and how they interpret their own occupation and the role of rising actors in the transnational mediasphere.